marijke-piet.reismee.nl

van Serifos naar Voufalou, een baai op Evvia

In Serifos liggen we prima in afwachting van de harde wind. Eenbinnenhaven/ kom met op één na allemaal eigen boten. Aan de kade achter de buitenste dam lig je minder goed en erg in de wind.Daar zijn nog wat plekken vrij. Er komen nog wel wat boten - huur- binnen en afmeren met deze wind is sowieso niet makkelijk en als je niet ervaren bent( lees echt niet weet wat je moet doen) wordt het een chaos. Boten varen of waaien hard tegen andere boten aan. Kunnen dan niet goed weg komen,waaien weer hard tegen andere boten aan. Dat dat wel een paar keer per dag.

Aan de buiten kade meert een boot af, een man stapt af en valt neer. Gelijk helpen er mensen te reanimeren en ik vraag in de havendat er een arts gebeld moet worden.Die komt,ook een ambulance, maar er is dan al zolang gereanimeerd. Later hoorden we dat men er -hoe erg dan ook - wel vrede mee heeft. De man had al hartklachten, was 75 jaar en aan het einde van een mooie vakantie met familie. Maar toch !!
Eind van de middag vaart er een boot hard tegen drie andere boten aan en komt dan-terwijl het al erg hard waait- de binnen haven in waar nauwelijks ruimte is om te varen.
Iedereen op de kant,en lichtelijk in paniek.Met wel 10 mensen, veel lijnen en Piet in de bijboot ( met peddels die we sinds Mykonos alweer hebben )krijgen we de boot uit de haven, waar echt geen plaats meer was, aan de kade. Wat nog wel grappig is dat Piet net niet met de lijn bij de kant kan komen,en maar blijven roeien.Maar dan gooit iemand een extra lijn en kan de boot weg getrokken worden.
We gaan samen met de bus naar de oude stad,wandelen wat rond en lopen weer naar de haven terug. Ik -Marijke- ga nog een keer alleen en zit om 12.00 uur met een glas raki met honing, karafje water en bakje nootjes op het terras. Mooi leven.
Ook al maakt het wisselende weer me soms ook wel wat onzeker. Vooral nu regelmatig zo hard blijft waaien.Als de harde wind voorbij is varenwe via een mooie haven op Sifnos, Loutra, naar Kea, een lekkere zeiltocht.
Op Kea hebben al eerder gelegen als 1e haven in de Cycladen. Er is weer harde Zuiden wind verwacht en daar liggen we goed.
In de baai ligt de Libertijn die we eerder op Paros tegen kwamen, en nog een Nederlandse boot. Piet kijkt met Hans een paar keer voetbal, we drinken koffie bij ons in de kuip terwijl het flink waait.
De volgende dag drinken we een borrel op de Rubin en uiteindelijk gaan we met z'n zessen uit eten. Erg gezellig ,en lekker. De avond sluiten we af met koffie, borrel, gitaar ( door Frans) en zang ( allen, en vooral Nel erg mooi ) op de Rubin.
De kraan is stuk, en hier niet te krijgen. Geen groot probleem, wel wat lastig.
Maar vindingrijk als Piet is .... hij maakt een schakelaar en de kraan kan weer gebruikt worden. Super oplossing, dat vindt ook de monteur die op een andere boot gaat klussen en even kijkt of hij een kraan voor ons heeft.
Vluchtelingen zien wij niet, daarvoor zijn we te ver van de Turkse kust.
Maar Frans en Nel vertellen dat ze een paar keer boten hebben zien varen, drijven. En op het eiland Chios, waar zij met de boot in de winter liggen, zagen ze de boten aan land komen.
Op de Navtex( voor weer en scheepvaart berichten ) lezen we wel een paar keer het bericht dat er niet zeewaardige boten gesignaleerd zijn.Met teveel mensen aan boord. Waarschuw de kustwacht en houdt er rekening mee dat er reddingsacties bezig kunnen zijn.
Wij gaan door,uit de Cycladen naar het Noorden, het Zuiden van het -schier-eiland Evvia. Weer deels zeilen en deel op de motor. We meren af in Kartistos een wat grotere, oude stad. Wij vinden het niet heel mooi en er staat veel leeg. We liggen er prima en eten 's avonds heerlijk, Griekse salade en kleine visjes.De volgende dag varen we een wat langere tocht van Karistos naar Vouvalou een wonderschone baai.
Voordat we naar de brug bij Khalkis varen blijven we hier een paar dagen voor anker liggen.
Het wordt steeds warmer en hier kunnen we in een mooie baai lekker vanuit de boot zwemmen.

Helma&Gerrit.

Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
Kijken weer uit naar de volgende.
Geniet er van.

Groeten van ons????????

Helma&Gerrit.

Waarom die vraagtekens er achter zijn gekomen, geen idee.

Rob

Hoi Marijke en Piet,
Leuk om jullie verhalen te lezen, jullie beleven weer een mooi avontuur.
groet,
Rob

Ieke

Lieve mensen, ik vind nu net pas weer je kaartje met je adres, dus ik heb heel veel moeten inhalen. Maar ben weer bij.
Prachtige foto's en heel leuke verslagen. Wel veel vallende mannen...
Maar wat genieten jullie zeg, ik geniet lekker mee.
Het weer is hier slecht, maar dat hebben jullie vast al vaak gehoord. Wij zijn 12 dagen in Bodrum geweest, waren van plan in Nederland vakantie te vieren, maar vanwege het weer hebben we de plannen bijgesteld.
Afgelopen donderdag jongste zoon getrouwd. Een fantastische dag.
En dan nu morgen weer werken.
Ik wens jullie nog heel veel heerlijke weken, met lekker eten, drinken en vooral leuke ontmoetingen!

Veel liefs van Ieke en natuurlijk ook van Arnold

joost

Wauw, wat een heftige gebeurtenis.
Gelukkig hebben jullie de draad weer opgepakt. Mooie tijd verder. Have fun en geniet.
joost en hester