marijke-piet.reismee.nl

Epidavros naar Ionische zee

We blijven nog een dag in Epidavros,en twee nachten in een baai zo'n 15 mijl voor het Kanaal van Korinthe.Dan varen we vroeg richting het Kanaal,we motor zeilen met stevige tegenwind, maar goed te doen.
Rond half 12 zijn we bij het Kanaal van Korinthe en na betaling van bijna 100 euro kunnen we er een half uur later doorvaren.
Gelijk achter ons twee rondvaartboten (speciaal voor een tocht door het Kanaal). We vinden dat niet heel prettig omdat zij veel harder willen en kunnen varen dan wij en passeren niet mogelijk/ gewenst of toegestaan is.
En ja hoor, na een tijdje horen we door de megafoon; "captain more speed,more speed".
Piet gebaart dat we niet harder kunnen en we verwachten twee rondvaartboten dicht op ons schip de komende 45 minuten.
Maar nee hoor, ze nemen gas terug en varen rustig op gepaste afstand achter ons aan.
(hun terugtocht door het Kanaal zal ongetwijfeld extra hard gegaan zijn.)
Na het Kanaal stevige tegenwind. We besluiten te stoppen in Kiato, zo'n 10 mijl verder en kruisen daar heen.
We meren niet af aan de buiten kade, dat is erg open, maar gaan de binnen haven in.
Een lange kade met een hoge kademuur en veel lege boten.Niet echt gezellig.
De volgende dag veel wind voorspeld, we vertrekken maar de golven worden steeds hoger en de wind is pal tegen. Verderop is nog meer wind voorspeld, en veel tussenstops op deze lange trip zijn er niet.
We keren om en na nog twee pogingen besluiten we toch terug te gaan naar Kiato.
Daar liggen we vervolgens 4 dagen verwaaid. De golven rollen de haven in en het water stuift over de hoge kade muur heen. Vier dagen rollen op een boot die steeds zouter wordt.Ook de boten die aan de buitenkade liggen ,liggen de stampen en te rollen.
Na twee dagen komt er een boot met Italianen de binnen haven in.
Ze hadden een erg slechte tocht gehad maar ze lagen in de haven waar ze vandaan kwamen (Korinthe ) nog veel slechter. Wel gezellig voor de praatjes en gedeelde smart.
Na een paar dagen is de wind nog steeds pittig maar de richting is veel gunstiger.
We hebben een heerlijke zeiltocht naar Trizonia en omdat we regelmatig 6.5 knopen lopen schiet het lekker op. Onderweg zien we een grote school dolfijnen en een springt heel hoog voor de boot. Alleen dat bewijs hè! We zijn steeds net te laat met het foto toestel.
Aankomen in Trizonia is een verademing. Een mooi eilandje, super beschutting en heel rustig.
We blijven een paar dagen liggen, zwemmen, praatjes met andere zeilers (ook de Italianen uit Kiato komen gelijk met ons aan).
Onder de brug in Rio-antirio door gaan we met ruim 7 knopen waarvan een deel stroom mee, de rest wind. De voorspelde wind blijft niet,na een tijdje zakt de wind weg en draait tegen.Laatste stuk naar Messalongi motorzeilen we.
We komen redelijk moe aan na een lange tocht, meren af in de marina. We douchen eten wat en gaan vroeg naar bed. Er ligt een boot met Nederlanders die de volgende dag de zelfde route als wij willen varen maar zijn wat onzeker. Ze vragen of ze via de marifoon met ons contact mogen houden ... voor het geval dat.....Natuurlijk doen we dat.
Geen wind de volgende dag en we varen deze hele dag op de motor.
En zijn weer terug in de Ionische zee.
Nachtje in het mooie plaatsje Kioni en zeilen de volgende dag heerlijk naar Sivota. Nu weer allemaal wat minder lange tochten. Daardoor zeilen we langer door met minder wind, of maken nog eens wat slagen om gewoon lekker te zeilen.
We meren af aan de Stavros steiger en even later liggen Willem en Monique met de Wiedewaai naast ons. Een heel gezellig weerzien.We worden op een etentje getrakteerd en hebben de tijd om bij te praten.
De volgende dag gaat ieder zijn eigen weg. Er is veel onweer voorspeld.
Niet onze gewoonte,maar we bellen of er een plaats is aan een van de steigers met mooringlijnen (voor 3 nachten)."Its oké my love, you are welcome!"
We komen aan, liggen helemaal aan de binnenkant van de steiger naast een -ook- kleinere (Engelse) zeilboot.
Veel onweer is er niet geweest,wel vreemde harde wind op onverwachte momenten en onverwachte richtingen.
Het is erg vol aan de steiger (ook aan de andere steigers) meer mensen zoeken een mooringlijn en veilig plekje bij onstabiel weer.
Heerlijk ontspannen. Fijn bij het zwembad, leuk met de buren met kinderen en kleinkinderen.En nu na 3 dagen en weer meer stabiel weer fijn om weer verder te varen.
En elke dag zien we wel wat we doen: gaan we verder, blijven we een dag liggen en wat doet de wind?
Tijd genoeg. We zijn tenslotte nog ruim een maand hier.

JD & AH

Kijk, je kan niet maar blijven lezen zonder een keer te reageren he. Wij worden super blij van al die verhalen en kunnen ons de meeste situaties ook levendig voorstellen. Dit is waar het leven voor is bedoeld (mocht iemand zich dat nog afvragen). Zo blij dat jullie het goede voorbeeld geven. Wij genieten nog vrolijk een maandje met jullie mee!
xxx

Joost Thieme

Hallo Marijke,
Leuk om met jullie "mee te reizen". Wel spannend in het kanaal met die groten schepen die meevoeren. Nou wij maken ons op voor ons vertrek op 21/9. De reisbescheiden zijn binnen..Hester is aan het "inlezen" en ik werk tot 16/9. In navolging van jullie reisblog ben ik er ook een aan het inrichten. Ik deel de URL wel op de uwv-mail. dus voel je vrij om ook een stuk met ons "mee te reizen'. Veel plezier nog en behouden vaart.
Joost

Richard Dijksterhuis

Hoi Marijke en Piet,

Jullie blijven genieten van alles, prachtig is dat. Zo hoort het ook natuurlijk.
Ongelofelijk dat het nog maar 2 weken duurt zeg. Het is alsof jullie vorige week weggingen.....
Heel veel plezier nog.

Karla & Ton

Gezellig dat jullie over twee weken weer onze buren zijn !!