marijke-piet.reismee.nl

Van Steni Vala op Skopelos naar Epidavros op de Peleponnesos

We verlaten Steni Vala en zeilen heerlijk terug naar Skopelos.
Aangekomen in Klima is het plekje waar we eerder lagen nog vrij. We schuiven tussen de buren van de vorige keer in, Dimitri en Murray pakken een lijntje aan en heten ons welkom.
Ze vragen gelijk of we die avond mee gaan eten. Een gezellige avond volgt.
De volgende dag is er een Grieks optreden, een zangeres. We blijven nog een extra dagje en zwemmen veel.
De dag daarop zeilen we heerlijk naar het Noorden van Evia, naar Orei. Daar is nog net een plekje aan de kade voor ons vrij. We zien Wil en Jeanine, die we kennen uit de Ionische zee liggen, praatje, wat met elkaar drinken en s' avonds met elkaar uit eten.
Na een paar dagen Orei vertrekken we,net als onze Oostenrijkse buren,voor een langere tocht naar Limni, waar we al eerder zijn geweest.
Eind van de middag meren we af in Limni, het is vol en we gaan langszij bij de Oostenrijkse buren. We blijven een paar dagen liggen, zij ook. Heerlijke plek lekker veel zwemmen en gezellige ontmoetingen.

Brand.
Na een paar dagen ontstaat er in de bergen net achter de haven een brand. Aanvankelijk lijkt het of de brand onder controle is. Maar de brand breidt zich uit en er vliegen wel 6 blusvliegtuigen rond. We willen nog wel blijvenen niet door alle rook varen.De volgende dag neem de brand toe en komt over de berg heen. Aan de buitenkant van de haven komt een veerboot te liggen, om eventueel mensen uit het dorp te evacueren.
En om 21.00 uur komt de coast guard melden dat we de haven uit moeten. Men is bang dat de brand die nacht het dorp (en de haven) zal bereiken.
Dan vertrekken we, in de nacht, onder de rook in de richting van Chalkis.
Onderweg zien we kilometers lang branden en rook, erg heftig. Vooral ook heftig voor de mensen die mogelijk hun huis en dorp moeten verlaten.
Eigenlijk wilden we bij daglicht bij de brug in Chalkis aankomen, we voeren het stuk na de rook rustig, maar zijn er toch al rond 3 uur 's nachts. De ingang is goed te vinden, mede omdat er net voor ons een grote vissersboot naar binnen voer. En we meren af voor de kade.
De volgende nacht varen we door de brug, stand-bij zijn vanaf 22.00 uur en dan kunnenwe om 2.30 uur door de brug.
We ankeren net voorbij de brug en vallen als een blok in slaap.

Ach..... soms maak je keuzes die niet altijd even slim zijn.
De volgende ochtend vertrekken we weer vroeg en zijn van plan om voor de harde wind, die gaat komen, in de volgende haven te liggen.
Het weerbericht geeft veel wind,Noord 5/6/7, voor de komende 6 dagen ( voor zover de voorspelling gaat).
We besluiten het hele gebied in een keer door te varen om zo de harde wind te ontlopen. We twijfelen wel even omdat het erg ver is, we geen eten bij ons hebben ( behalve een grote tros druiven, koekjes en yoghurt).
We schatten 30 mijl verderop naar een haven te gaan! Als we de afstand en de koers berekenen blijkt het ruim 40 mijl verder te zijn (en dan hebben we al 20 mijl afglegd). We komen in de avond net tegen het donker aan in Lavrion. Er is gelukkig wel een plaats aan de kade en opnieuw vallen we doodmoe in slaap.Morgen vroeg nog niet al te veel wind, na 9 uur windkracht 6 toenemend. Om 6 uur op pad, om voor 9 uur rond kaap Sounion te zijn. Dat lukt makkelijk en we hopen op een fijne zeiltocht richting Aegina. Deels kunnen we zeilen,deels motorzeilen.
Om 15.00 uur meren we af aan een steiger op Aegina. Bij Bijna alle plaatsen staat: 'no mooring', maar hier niet. We liggen goed, willen een paar dagen blijven liggen. Na al die lange -nacht- tochten. De volgende dag horen we echter; morgen moeten jullie hier weg. Aan de stadskade vinden we te druk, aan de Zuid kade lig je aan lagerwal.
We vertrekken vrijdag 5 augustus naar de volgende haven,Epidavros. Weer deels heerlijk zeilen en deel motorzeilen.We meren af aan de kade, en horen gelijk dat er in het oude theater van Epidavros die avond een optreden is. Dat leek ons al heel lang bijzonder om mee te maken. Binnen vijf minuten heeft Marijke alle informatie over het optreden en geregeld met de Griekse buren dat we met elkaar een taxi delen.
Om 19.30 uur vertrekken we met Barbara en George in de taxi.
Een bijzonder optreden een bijzondere ervaring, op zo'n historische plaats met ruim 12.000 mensen.We blijven nog twee dagen in Epidavros, een fijne plek, met aardige buren om daarna langszaam richting Kanaal van Korinte te varen.We zijn van plan om daar woensdag door te varen als het weer goed is.

Gerrit en Helma

Hoi die Piet en Marijke,
Goh wat een verhaal zeg, jullie moeten wel zorgen dat er wat normale rust periodes zijn en niet dat er speaker is van werken. Maar ik Ben niet Sneltoner Jaleel's Maar nu even wel. Niet dat ik graag in brandhaarden verzeild wil raken hoor, Maar dat Zeilen kleeft toch nog wel aan me. genie ten jullie er Maar Lekker van. Helma is werken op de were en ik zit Lekker te genieten van Oude Stijl jazz Muziek. Het weer is niet bepaald denderend te noemen. We Haan in September nog wel proberen wat in het Sauerland in Kreiss Soest wat te wandelen als dan het weer tenminste mee wil zitten. Let effe niet op die hoofdletters er tussen door. Want dit Berchtesgaden Doest met me wat het wil en zet overal iets anders dan wat ik wil schrijven. Ws kwestie van woordenboek in het Engels en dan heb je dat. Groeten en wees zuinig op jullie zelf. Van Helma en Gerrit

Helma

Die wartaal is alleen van Gerrit hoor.
Hij heeft altijd ruzie met het woordenboek.
Geen idee hoe het komt maar het maakt bij hem de gekste woorden.
Ik was dus op de werf en ben nog nooit op de were geweest en van de rest van het bericht zullen jullie ook wel niets snappen. Ik ook niet trouwens.
Groetjes en doe voorzichtig.

Marieke en Gert

Hoi Piet en Marijke,
Begint op werken te lijken, al dat uit eten en borrelen.
Moet je straks weer helemaal van afkicken..
Nee hoor geniet er maar lekker van.
Leuk dat jullie ook in epidavros zijn geweest, wij vonden het een bijzondere plek, met een mooi strandje onder de bomen naast de haven.
Goede reis nog en we zijn weer benieuwd naar het volgende verhaal.

ieke

Wat een verhalen weer zeg. Avontuur en gezelligheid wisselen elkaar af. Echt gaaf om dat allemaal mee te maken.
Hier gaan de dagen zoals ze gaan, werken en niet zo heel mooi weer. Maar ook prima hoor, ik ben een gelukkig mens!
Geniet er nog lekker van en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

Lieve groet van Ieke en natuurlijk ook van Arnold

Sylvia

Volgens mij hebben jullie in elke haven en ander liefje....altijd iemand om mee te kletsen of te eten en zo niet....dan regelt Marijke dat wel! Dat is een gave hoot Marij!