marijke-piet.reismee.nl

Van Andros naar Serifos

Van Andros naar Serifos

We vertrekken met voorspelling windkracht 5 vanaf Andros. Vanaf het balkon uitgezwaaid door Marco en Liesbeth. Net buiten de haven blijkt al snel dat we teveel zeil ophebben staan. Het waait echt erg hard en trekt nog harder over de bergen heen. Met wat moeite rollen we de genua half in. Even later fladdert de bijboot achter de boot aan en de wind trekt de bijboot helemaal onder water. Met veel moeite zeil ik verder en haalt Piet de bijboot boven water. Wel twee peddels verloren ! Zonde, maar terug varen vinden we ook geen optie.

Even later is de wind nagenoeg weg, we varen zelfs een stuk op de motor. De wind komt weer in alle hevigheid terug tussen Andros en Tinos. Een pittige tocht !

Na Andros en Tinos meren we af in Mykonos. Toch wel heel erg toeristisch, en erg duur. De wind blaast een paar dagen hard Noord en dan weer een paar dagen hard Zuid. Dan is de ene kant van de kade druk met anker problemen en dan de andere kant van de kade.Marijke helpt nog een boot afmeren die zonder motor de haven in zeilen en brengt later met een Duitse man het anker van de boot uit. Waarbij het emmertje met doorzichtige bodem weer goed van pas komt. En door meerdere mensen wordt gevraagd; wil je even kijken hoe mijn anker ligt, of mogen we het emmertje even lenen.

We hebben het prima naar ons zin, maar dan komt er een bericht van onze beste vriendin, geen goed medisch nieuws,wat we niet willen horen, waar we erg verdrietig van worden en zouden willen dat we even thuis waren. Hopelijk gaat het allemaal goed komen.

Met een gunstige wind zeilen we naar Naxos, waar we ook een paar dagen liggen.

Op 29 mei varen we met nauwelijks wind naar Paros, Naoussa.

We zien dichtbij een grote school dolfijnen springen en zwemmen, maar ze zijn weg voordat we ons fototoestel gepakt hebben. Naoussa is een prachtig haventje en mooi plaatsje,en met leuke contacten en praatjes.

Op een avond komt er laat nog een boot binnen varen en naast ons is net nog een plekje vrij gekomen. Blijkt het een boot te zijn van een bedrijf dat we kennen ,met Simo als schipper, die we ook kennen vanuit Corfu. Even gezellig bij praten en een foto sturen naar een gezamenlijke kennis, Corrie.

Het weer is de laatste dagen wat omgeslagen, minder wind en hogere temperaturen. We zwemmen weer! Het is echt zomer geworden. ’s Nachts is het gelukkig nog wel lekker fris, al verhuist het dekbed steeds meer richting voeteneind.

Vanaf Paros varen we via een prachtige baai op Sifnos naar Milos. Daar liggen we niet zo goed en we vertrekken de volgende dag weer terug naar de baai op Sifnos. Daar liggen we ook voor anker en zwemmen heerlijk. Bij mensen uit Zwitserland, die we eerder ontmoet hebben drinken we iets aan boord. De volgende ochtend roei ik-Marijke- op blote voeten in hemd en korte broek naar de kant, loop door een prachtig dorpje over het strand en voel me erg bevoorrecht. Ik geef het brood aan Piet en voor het ontbijt zwem ik nog even. Heerlijk.

Na wat twijfel; bijven we liggen, gaan we door besluiten we naar Serifos te varen. Over een paar dagen komt er veel wind en op Serifos liggen we dan goed, en op een mooi eilandje.

Bij aankomst blijkt er een nieuwe haven te zijn. Hier liggen we nu aan een mooring, veel andere mensen die hier wachten tot de harde wind volgende week voorbij is.

Een dag of vijf niet varen ,maar lezen ,zwemmen,boot poetsen, wassen, praatjes maken.

Er is geen wasserij en voor de lakens en de badhanddoeken is dat nu echt wel weer eens tijd dat ze gewassen worden. De was mag bij een restaurant in de machine. Dus vanavond weer eens uit eten (bij dat restaurant natuurlijk). We eten steeds vaak aan boord en af en toe in een taverna.

Richard

Wat leuk weer om te lezen. Ik ben net terug van een week corfu en het was geweldig.
Zien jullie nog wat van het bootvluchtelingen verhaal?
Geniet er maar van want hier weer kl... weer.