marijke-piet.reismee.nl

Onderweg!

Onderweg!

Een drukke week voor vertrek, met veel dingen- inpakken ,schoonmaken- nog op het laatste moment. Maar dan staan zaterdagochtend om half drie toch Karla en Ineke voor de deur om ons weg te brengen naar Schiphol.

Na het vertrek van Ineke en Karla heeft Marijke het even moeilijk en rollen er wat tranen.

Een half jaar zussen missen is toch wel lang ! Wie weet zien we elkaar tussendoor nog.

In het vliegtuig ziet Piet nog een collega. Francis, zij is op weg naar Parga.

We slapen direct en twee uur later worden we weer wakker, heerlijk !

De boot ligt er goed bij en we gaan om 10 uur gelijk met het taxibootje naar Preveza, aan de andere kant van de rivier.

Bij de Port Police moeten we een stempel halen, maar ze zijn niet tevreden over de papieren die we aanleveren. De dame kan de formulieren niet lezen ,wij moeten vertalen , er ontbreken wat cijfers die ze toch wel graag zou willen zien.

We overwegen om de papieren van vorig jaar zelf van nieuwe data te voorzien ,maar dat voelt toch niet goed.

Dus mailen we Arie Hoogendoorn –verzekeringen- en na een snelle actie van Arie hebben we maandag het juiste document.

Dit keer is de dame van de Port Police wel akkoord met de bedragen, al zeurt ze nog even dat de naam van de boot niet op het formulier staat. Gelukkig krijgen we toch het benodigde stempel om weer een seizoen mee te mogen varen.

In Nederland hebben we een apparaatje gekocht voor WIFI aan boord. We kopen in Preveza een prepaid kaart, voor 10 euro krijgen we 1 gigabite internet voor 30 dagen.

Het werkt en we hebben nu internet aan boord,wat ook voor het weerbericht handig is.

We gaan aan de slag aanboord, waar het een chaos is met alle tassen.

We poetsen samen het dek en worden al wat bruin. Dan gaat Piet met het onderwaterschip aan de slag en ik probeer alle tassen leeg te krijgen.

De kiel zit al in de antifouling en de rest is voorbereid als we, vroeg, uit eten gaan.

We horen van verschillende mensen dat het de komende dagen slecht weer gaat worden.

Na het eten zetten we daarom de hele boot nog in de antifouling , dan is een kleinere boot wel prettig.

De boot gaat te water op maandag en we zien dat de boot van Ronald, de Gandela ,net voor ons te water gaat. Een leuk weerzien; Ronald kennen we omdat hij ook op Corfu gewerkt heeft.

Ook hij gaat naar Preveza Marina omdat er slecht weer met veel wind op komst is.

We meren naast hem af, maken gezellige praatjes en gaan twee keer met elkaar uit eten.

Dan is het prima weer om verder te gaan, we nemen afscheid en vertrekken naar het Zuiden.

Gelijk uit de haven kunnen we zeilen tot voor de brug in Lefkas. We meren af in Nidri en besluiten om hier twee dagen te blijven voor we verder gaan. Het weer is nog wat instabiel, dagen met weinig wind en later deze week weer teveel wind. De avonden zijn nog fris maar dat gaat vast nog veranderen.

Voorlopig liggen we nog heerlijk onder ons dekbed en hebben de ventilator die we gekocht hebben voor in de punt/ bij ons bed niet nodig.

Soms gaat er iets niet helemaal goed !!

Marijke lijmt de zool van haar schoen en plakt de schoen gelijk aan de trap vast.

In een ruk los getrokken, dat wordt opnieuw de trap trede lakken ! Maar de schoenzool zit vast.

In Nidri aan de steiger klaren we een echte shit klus: de vuilwatertank zit verstopt en de tank en slangen vanaf het toilet moeten schoongemaakt worden. Wat je zegt: een shit klus!

Na het vuile werk vertrekken we gelijk naar het volgende eilandje: Kastos. Erg stil in de haven, met maar vier boten, waarvan er ook nog één vertrekt.

Restaurants lijken allemaal nog dicht, net als de supermarkt.

Pas na Pasen, 1 en 2 Mei, zal het seizoen daar ook vast beginnen.

Op 30 april varen we van Kastos naar Messalonghi aan het vasteland van Griekenland, in de Golf van Patras. Na ruim acht uur varen, deinen een ook een goot deel zeilen komen we aan in Messalonghi.

Daar horen we ook dat het de komende dagen zowel Grieks Pasen (alles gesloten) als prutweer zal zijn. We rennen ( nou, ja….) nog snel naar de supermarkt om de voorraad fruit, bier en wijn aan te vullen en vooral nog snel een zeekaart van het vaargebied te kopen.

Een heerlijk lamstoofpotje is al door Marijke gemaakt en staat klaar in de koelkast.

Daarnaast bestaat ons paasmenu uit kipfile met pruimen geweekt in Metaxa.

We ontmoetten hier mensen die we kennen vanuit eerdere vakanties.

Zij liggen met hun boot op de kant, Corry heeft rugklachten,en wij bieden aan om samen met Ries de boot in de antifouling te zetten. We liggen hier toch.

Na een middag klussen is de boot ingesmeerd en smeren wij onze keel met rosé, en worden we uitgenodigd voor een etentje morgen.

Omdat het tweede en derde Paasdag weer prutweer wordt, met veel wind en onweer,gaan we er van uit dat we hier nog wel even liggen. Zeker tot woensdag 4 mei, dan schijnt het beter te worden.

Sylvia

Marijke wil ook altijd een voetafdruk achterlaten......

Ron Klunder

Hallo Marijke,

Geniet er maar weer van wij werken wel door.
We gaan jullie volgens de komende periode.

PS, wat moet ik nou met die proefplaatsing hahaah

Gr Ron

Willem

Je weet nu zeker dat die lijm álles kan plakken, dus.... ;-) wees voorzichtig.
Voor wat die shit-klus betreft een schrale troost: die zijn er overal (Oost west, thuis is het ook klote).
Hoe is het weer daar nu? Hier is de omslag van +/- 25 graden naar +/- 13 graden in 2 dagen gaande!
Francis vertelde van jullie ontmoeting. Heel leuk.
Goede vaart en veel plezier!

Femke

De kop is eraf! Goeie vaart en vergeet niet het eilandje Trizonia in de golf van patras aan te doen!