marijke-piet.reismee.nl

Bijna thuis

Bijna thuis.

Van Meganissi zeilen we heerlijk tot het Lefkas kanaal. Wel in onweersbuien en wat regen. Even samen wat dubben, ik wil wel kijken of er plaats is aan de kade, Piet wil gelijk Lefkas Marina in. Oké, als dat de voorkeur van Piet heeft. Ook prima. Net als we afmeren in de Marina komt er een stortbui. We vragen gelijk voor drie dagen een plek omdat er veel regen en onweer verwacht wordt. We liggen drie dagen -duur- in de Marina van Lefkas. Aan de kade is ook nog wel plek maar we liggen zo prima.Laat maar waaien en onweren. Tussen de buien door drinken we koffie bij mensen die we al een paar keer tegen zijn gekomen. We worden uitgenodigd voor een etentje bij hen aan boord, gezellig en lekker. Ik-Marijke- doe wat boodschappen en ga Lefkas stad in. De dagen vliegen weer om.

Internet aan boord. We hebben eigenlijk steedswelinternet aan boord gehad. Via een mifi apparaatje en internet via Cosmote konden we internet gebruiken. We hebben steeds geprobeerd om on line op te waarderen maar dat lukte niet. Elke maand naar een Cosmote shop om op te waarderen voor maximaal een maand. Zelfs met hulp van een Griek wilde het niet lukken. Fijn om makkelijk contact te hebben met familie en vrienden. Steeds het weerbericht goed kunnen bekijken. Maar soms- en dan vooral als er slecht weer verwacht werd, volgde ik -Marijke-het weerbericht wel een paar keer per dag. Wat ook wel weer onrust gaf.

Weerbericht Wij volgen het weerbericht van Meteo Greece. We zijn daar erg tevreden over en vinden dat het voor 85% klopt. Soms horen we van mensen dat ze wel vijf weer berichten volgen. Ik vind dat onoverzichtelijk en onrust geven.

De Grieken. We hebben leuke ontmoetingen /contacten gehad met Grieken.Maar gelukkig ook met veel andere zeilers. Maar we hebben ons ook vaak gestoord aan de rommel die men zo makkelijk achter laat. In Kiato lagen we in de haven waar s avonds veel mannen zaten te vissen. De volgende ochtend lag de kade vol met lege koffie bekers etc. Ook geeft men maar plastic tasjes bij van alles en nog wat! Bijna alles gaat in plastic tasjes de winkel uit. Wij deden altijd boodschappen met onze eigen tas en zeiden dan: ochi plastico! (geen plastic). Verder vonden we de mensen in de winkels soms erg ongeïnteresseerd. Dat vonden we vijf jaar geleden en nu nog steeds,uitzonderingen zijn er zeker ook.Niet groeten, bellen en ondertussen jou -en drie andere klanten -helpen en afrekenen.

Wat ging er goed. We hebben het samen prima gehad en prima gedaan. Wilde de een dit de ander dat, dan kwamen we er altijd uit.Was het slecht weer,veel wind of varen in de nacht samen ging dat altijd goed. Over het algemeen kunnen we zeggen dat ons bootje het heel goed gedaan heeft. We weten dat we geen 7/8 knopen lopen,dus voor een langere afstand meer tijd nodig hebben. De motor heeft het goed gedaan, maar dan moet de startaccu het wel doen natuurlijk. We vonden-bijna- altijd wel een goede plek voor nacht. Milos was echt een uitzondering.

Wat ging er stuk. -De start accu, en dat terwijl we een week daarvoor nog in de winkel bij de accu's keken en overwogen om de startaccu na 5 jaar te vervangen. Niet gedaan dus. Hoezo spijt? -De kraan in de "keuken" ging stuk .Piet maakte, heel slim, een schakelaar waardoor de kraan gewoon gebruikt kon worden tot we een nieuwe hadden. -Twee keer verstopte slangen van de wc! Ik bespaar jullie de details, maar ook dan gingen we samen aan de slag en was alles na een paar uur weer schoon. -De laatste dagen rolde het voorzeil soms moeizaam in en uit. We probeerden een oplossing te vinden maar dat is niet gelukt. Daar moet misschien van de winter iemand naar kinken en misschien moet er een nieuw rol systeem op. Voorlopig vanochtend het hele systeem gesmeerd met speciaal vet. Duimen dat het helpt. -Onze Nederlandse vlag ziet er niet meer uit ! Aan de achterstag hangt een gerafelde en verkleurde Nederlandse vlag.

Op de kant! En dan staat de boot nu voorlopig weer op de kant. Twee dagen poetsen - niet echt onze favoriete hobby - zeilen spoelen, wassen, motor winterklaar maken. We hebben twee dagen een kamer in de marina. Dus alles wat van de boot kan gelijk naar de kamer. We hebben maanden geen woorden gehad, maar nu deze twee dagen....... Maar we zijn nu klaar. Douchen en een borreltje (of twee). Dit laatste verslag plaatsen en alles inpakken! Frans en Marjo zijn ook net aangekomen (boot op de kant), vanavond met elkaar eten. En morgen vroeg naar huis.

Dank voor jullie reacties. Leuk voor ons om te weten dat er mee-gereisd werd!

Sandra

We hebben genoten van jullie verhalen de afgelopen maanden, net alsof we er een klein beetje bij waren.
Maar we vinden het ook erg fijn dat jullie weer deze kant op komen.
Heel veel liefs en tot snel!
XXX René Sandra Korey en Bryan

Richard

Nou zo te lezen hebben jullie het geweldig gehad. Stik jaloers hoor!
Zonde dat je niet ff details geeft van jullie laatste twee dagen.....hahahahahaha. Geintje hoor. Vindt het knap dat het pas op het laatst gebeurd. Walstress heet dat. Zal wel weer ff wennen zijn zoveel ruimte om je heen in de ark straks.
Als ik terug ben moeten we weer ff afspreken bij de Griek!
Goede reis terug en tot horens.

Gert marieke

We zitten op jullie te wachten,tot zondag.

Karla en Ton

Tot morgen XX

ieke

Welkom thuis!

Willem, Zeewolde

Zo nog eens teruglezend is het een prachtige reis geweest en hebben jullie je niet hoeven vervelen. Het blijft dan toch spannend of het allemaal goed gaat. Ik bedoel: het weer, de startaccu die weigert, verstopte leiding. En toch, het hoort er allemaal bij. Dat maakt het verhaal juist zo boeiend.
Als dan de boot op de kant ligt end e thuisreis begint, snap ik de emotie en de reacties. Hopelijk volgend jaar weer een reis, die ik graag wil volgen. Ik heb genoten!! Ontzettend bedankt en WELKOM THUIS!!