marijke-piet.reismee.nl

Van Chalkida naar Steni Vala

Opnieuw onderweg !

We wachten voor de brug bij Chalkis naast een boot met twee oudere Engelse mannen.
Erg gezellig. Rond 24.00 uur worden we allemaal ( zo'n 11 boten ) op geroepen via de marifoon. Rond 1.30 uur kunnen we door de brug, het stroomt nog wel een beetje. We komen er goed doorheen.
De volgende dag is er windkracht 5 pal tegen voorspeld. We besluiten om in de nacht door te varen. Met nog wel redelijke wind tegen. Golven spatten over en in het donker is het wel een beetje spannend.Tegen de ochtend zijn we in de buurt van een haventje, Limni.
Wat doen we: door of stoppen ? We stoppen in Limni, slapen nog een paar uur.
Limni heeft een leuk haventje, en gezellige Griekse sfeer. Ouderen zwemmen vanaf het strand, er zijn veel kinderen op het strand en " vakantie activiteiten" zoals kano wedstrijdjes. Erg gezellig.
De volgende dag varen we met wat deining en geen wind naar de Noord kant van Evia.Daar is een smalle doorgang tussen eilandjes en druk bezocht strand.Als we eenmaal om de hoek komen is er veel wind en deining tegen.
We wijzigen ons plan en motor/zeilen naar een baai. Onderweg zien we dolfijnen ,ze springen rond de boot. Voor het maken van foto's zijn we net te laat. Nat en zout komen we in de baai aan.Een prachtige baai, goed beschut, met wat vissersboten en wat Griekse vakantiegangers op het strand.En met een prachtige zonsondergang, zonsopkomst trouwens ook.Heerlijk zwemmen en s'avonds een maaltijd uit de voorraad!
Vroeg op bed en vroeg er weer uit. Als de zon om 6 uur opkomt varen we, op de motor, richting Skiathos.Net na de middag komen we daar aan en vinden een plaatsje aan de stadskade.We waren van plan om 2 dagen te blijven, maar al snel zeggen we allebei: morgen toch weer verder ?
We zeilen de volgende dag heerlijk naar Skopelos, Loutraki. Daar ligt nu een basis van Sail Aegean. Maar er is plaats voor ons. Op het terras aardige Belgische mensen die twee weken komen zeilen, leuke herkenningen. Ook als blijkt dat zij een paar keer flottielje gezeild hebben bij het bedrijf waar wij gewerkt hebben.
Er is weer veel wind voorspeld, op zich liggen we goed in Loutraki maar we gaan toch een haventje verder. Onbekend, maar als het ons niets lijkt, kunnen we nog terug.
In Klima liggen we echter super! Goede bescherming tegen de harde Nood/ Noord Westen wind ( 7/8). Naast erg aardige buren, een Griekse man en mensen uit Nieuw Zeeland. Iedereen ligt er wel voor een paar dagen. Boot aan de kade, daarnaast strand met douche. Naast wat gehobbel liggen we wel veilig. Voor de verandering weer elke dag uit eten.
Vandaag, donderdag 22 juli, zijn we naar Alonisos gevaren, grotendeels heerlijk kunnen zeilen. De haven van Steni Vala is altijd erg snel vol. We vinden nog een prima plekje.
Steni Vala is tevens ook onze verste - meest Noordelijke - bestemming.
Na het afmeren een koffie op het terras, waar we voor liggen. En van datzelfde terras versuren we ook dit verhaal.
We maken een praatje met Nederlandse mensen en kan de was in de machine bij de supermarkt.Als ik de natte was op wil halen zegt de mevrouw ( begrijp ik ) dat ze het wel voor mij aan de waslijn zal hangen. Erg aardig.
Morgen blijvenwe hier nog een dagje luieren en dan langzaam aan terug naar de vertrekhaken - Preveza.

Marieke en Gert

Lekker hoor al dei vrijheid om te kunnen kiezen waar je wilt gaan liggen en dan ook nog allemaal leuke mensen tegen het lijf lopen..beetje jaloers natuurlijk van deze kant.
Hier nu vollop zomer met regelmatig bbq' ers in de tuin en op zijn tijd een borrel.
Geniet er nog lekker van !!

Femke

Wij zijn weer jaloers! Terugvaren naar Preveza? Waarom niet overwinteren ergens daar en dan volgend jaar Turkse kust? Hoewel dat misschien nu niet zo'n goed idee lijkt...goede vaart weer!

Sandra

Weer een heerlijk verhaal om te lezen! Geniet ervan! Veel liefs van ons allemaal.

ieke

Wat een heerlijk verhaal! Alles rustig aan en bezig in het hier en nu.
heerlijk!
Liefs, ieke

Willem

Onder genot van een bak koffie "mee reizen" en geniet ik van de prachtige foto's en verhalen.
Hartelijke groet uit Zeewolde,
Willem